ناصر جبرائیل اوغلی naser jebraeil oghli

حمل ونقل - بازرگانی - اقتصاد - بازاریابی - مطالب آزاد

بهترين استراتژي بازاريابي الکترونيکي: ارتباط مناسب و دائم با مشتريان بر خط
نویسنده : ناصر - ساعت ٩:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٩/٢
 

بهترين استراتژي بازاريابي الکترونيکي: ارتباط مناسب و دائم با مشتريان بر خط

 

اکنون زمان بسيار خوبي جهت استفاده از بازاريابي الکترونيکي است. روش هاي قديمي بازاريابي درحال تغيير و تحول است چرا که تعداد کاربران و در نتيجه مشتريان بر خط و همچنين خدمات و محصولات مرتبط با آنها، هر روز در حال گسترش است.

 

بهترين روش ها جهت رسيدن به اين مشتريان بالقوه بر خط چيست؟

1- بازاريابي پست الکترونيک. هرروز بيش از 900 ميليون نفر از پست الکترونيک جهت ارسال و دريافت پيام استفاده مي کنند. هنوز موثرترين روش رسيدن به تعداد انبوه مشتريان بالقوه و تقويت ارتباط با آنها، استفاده از پست الکترونيک است. طراحي و ارسال خبرنامه هاي الکترونيکي از مهم ترين و شايد حياتي ترين نيازهاي تجارت هاي برخط است و ابزار ها و روش هاي توليد و ارسال خبرنامه ها، بسيار قدرت مند شده اند.

2- وبلاگ نويسي. تا قبل از پديده وبلاگ، مشتريان امکان و توفيق ارتباط نزديک با ارائه کنندگان خدمات و محصولات را نداشته اند. وبلاگ نويسي، به ايجاد اعتماد،کمک زيادي مي کند و به مشتريان اجازه مي دهد با بالاترين رده هاي مديريتي شرکت ها، ارتباط نزديک برقرار کنند. وبلاگ نويسي به بازارياب ها کمک مي کند که داستان خود را در يک محيط باز و غير رسمي که براي مشتريان حالت شخصي دارد، بيان کنند و بتوانند براي ارائه کننده خدمات،کف بزنند يا شکايت کنند.

3- آر اس اس. سالها قبل مي بايست وب سايت هاي متعددي را بازديد مي کرديم تا بتوانيم اطلاعات مرتبط با خودمان را پيدا کنيم. امروزه، اطلاعات به روز و مرتبط، از طريق RSS به طور مرتب و روزانه از طرف اينترنت براي ما ارسال مي شوند. مشتريان مي توانند جهت دريافت اطلاعات مرتبط با خودشان، آبونه شوند و اين اطلاعات را به محض به روز رساني شدن، دريافت کنند و در زمان و نيروي خود صرفه جويي نمايند.RSS به بازارياب ها کمک مي کند تا يک جريان دائمي از اطلاعات به روز را از طريق اينترنت به مشتريان خود برسانند.

4- Pod casting . هر چند که توقع مي رود تا سال 2010 اين روش بازاريابي به استفاده انبوه برسد ولي امسال نيز رشد حوبي داشته است. ما دوست داريم به ديگران گوش دهيم و بشنويم. تا قبل از اين، اينترنت مجموعه عظيمي از متن بود که از بس به آنها نگاه مي کرديم، خسته مي شديم. امروز مي توانيم به متخصصين صنعت در موضوعات خاص و به مصاحبه هاي آنها با ميهمانانشان و دريافت ترفندهاي مفيد، گوش دهيم. پادکست به ما کمک مي کند تا محتواي اينترنت را در خانه، محل کار و يا حتي در حال مسافرت در قطار، هواپيما، و يا حتي کوهنوردي، استفاده کنيم.

5- نظر سنجي هاي بر خط. اين خدمات به شما امکان دريافت بازخور از بازديدکنندگان را به سادگي و سرعت زياد مي دهد و براي تجارت هاي کوچکي که بودجه براي تحقيقات بازار ندارند مناسب است. نظر سنجي هاي بر خط مي توانند باز خور از مشتري و کارمندان را فراهم سازند. امروزه، ايجاد چنين نظر سنجي هاي بر خط به سهولت وجود دارد و شما مي توانيد به راحتي آنها را اجرا و از نتيجه آنها استفاده کنيد.


6- محتواي چندرسانه اي. امروزه دسترسي به اينترنت پر سرعت در اکثر مناطق فراهم شده است. اين ارتباط هاي پر سرعت به ما اجازه مي دهند تا از محتواي چندرسانه اي حجيم که دسترسي به آنها از طريق اينترنت تا 5 سال پيش غير ممکن بود، استفاده کنيم. يکي از فراگيرترين اين نوع محتوا، ويدئوي ديجيتالي است. هرکسي امروزه به راحتي مي تواند تکه اي فيلم ويدئويي بسازد و آن را از طريق اينترنت به نمايش گذارد. و ما هم آن را دوست داريم که تماشا کنيم. اينگونه وب سايت هائي که اقدام به پخش محتواي ويدئويي مي کنند، ترافيک بازديد کننده بسيار زيادي خواهند داشت.

7- سايت هاي اجتماعي. معمولا به عنوان پاتوق جوانان مورد استفاده قرار مي گيرند، مانند سايتهاي www.myspace.com  ، www.bebo.com  ، www.facebook.com ، که معمولا از داشتن ميليون ها بازديدکننده و عضو، بهره مند هستند. امروزه بازارياب ها به ارزش اينگونه سايت ها پي برده اند و در محدوده هاي تخصصي تر نيز، اينگونه سايت ها در حال شکل گيري هستند. امروزه سايتهاي اجتماعي براي مادران، کودکان، دانشجويان دانشگاه، حرفه اي ها و بسياري از قشرهاي اجتماعي ديگر وجود دارند. اينگونه سايت ها، محفل هايي جهت همفکري افرادي که تفکرات مشابه دارند ايجاد مي کنند تا آنها اين تفکرات، ايده ها، منابع، تجارب، تصاوير، ويدئو، موسيقي و هر چيز مشترک ديگر را با سايرين به اشتراک بگذارند.

8- دهان به دهان. امروزه بازاريابي دهان به دهان در حال رشد بسيار سريعي است. بازارياب ها درک کرده اند که قدرت 10 مشتري که در پاتوق هاي خود از خدمات آنها تعريف مثبت کنند، بسيار زياد است و بسيار قيمتي است. حتي استفاده از وبلاگ جهت اعلام در سطح وسيع تر نيز بسيار موثرتر خواهد بود. بسياري از تجارت ها در حال کم کردن بودجه تبليغات سنتي خود و اختصاص آن به جلب بيشتر مشتريان فعلي خود هستند به اين اميد که آنها از طريق دهان به دهان، خدمات آنها را تبليغ کنند و حتي امکاناتي نيز براي اينگونه مشتريان که راحت تر اين کار را انجام دهند، فراهم مي کنند.

9- موتورهاي جستجو. پس از Email، جستجو پر کاربردترين ابزار مورد استفاده در اينترنت است. به همين دليل، موردتوجه بسياري از بازارياب ها و بنگاه هاي تبليغاتي است. وب سايت و تجارت بر خط شما زماني موثر خواهد بود که مشتري ها بتوانند آن را از ميان ميليون ها وب سايت و تجارت مشابه، در جهان ديجيتالي، پيدا کنند. اکثر مردم جهت رسيدن به آنچه در اينترنت نياز دارند، از موتورهاي جستجو استفاده مي کنند. بهينه سازي و تنظيم وب سايت شما به گونه اي که کساني که کلمات مرتبط با تجارت شما را جستجو مي کنند، بتوانند وب سايت شما را پيدا کنند، براي تجارت بر خط شما، حياتي است.


يک طرح بازاريابي موفق، آميزه اي از انواع روشهاي فوق را به کار خواهد بست. اينطور نيست که بگوئيم، اين يکي يا آن يکي روش بهتر است. بازارياب حرفه اي براي خود استراتژي مشخصي جهت توليد محتوي به شکل هاي مختلف و توزيع آن از طريق کانالهاي مختلف اطلاع رساني جهت رساندن اطلاعات به طيف گسترده اي از مخاطبان، تدوين مي کند.



مرجع:
www.mahmoodb.com