ناصر جبرائیل اوغلی naser jebraeil oghli

حمل ونقل - بازرگانی - اقتصاد - بازاریابی - مطالب آزاد

راهبردهای توسعه پایدار در بخش تجارت
نویسنده : ناصر - ساعت ٢:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/۸
 

راهبردهای توسعه پایدار در بخش تجارت

 

تهیه و تنظیم: جناب آقای منوچهر کبیری

 

 

اهداف کیفی و راهبردهای تجارت در اسناد مصوب کشور

 

 

الف) تعامل خلاق، مشارکت خردمندانه و مؤثر در فرایندهای جهانی شدن

  • تداوم راهبرد جهش صادرات غیرنفتی
  • ایجاد تسهیلات اداری، مالی، خدمات بانکی، بیمه‌ای امور گمرکی برای روان‌سازی جریان تجارت و به‌ویژه توسعه صادرات غیرنفتی
  • مشارکت در زنجیره‌های تولید و تجارت بین‌المللی در راستای ارتقای فناوری و گسترش بازار
  • شناسایی فرصت‌ها و محدودیت‌های خارج از کشور و معرفی آن‌ها به بنگاه‌های اقتصادی داخلی و تشویق آن‌ها برای حضور فعال در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی
  • کمک به تبدیل شرکت‌های صادراتی به شرکت‌های صادراتی بزرگ و بین‌المللی
  • ترویج و فرهنگ ضرورت توسعه صادرات در سطوح آموزشی و رسانه‌های عمومی
  • فرهنگ‌سازی با هدف تولید برای صادرات
  • اصلاح و به‌روز کردن قوانین ضد رقابت مکارانه (دامپینگ)

     

     

    ب) ساماندهی کارآمد امور تولید و فناوری کشور جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی

     

  • برقراری نظام تعرفه‌ای هماهنگ با نظام تعرفه‌ای جهان
  • اصلاح و تغییر قوانین و مقررات و استانداردها در بنگاه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات عمومی، دولتی و خصوصی و هماهنگ کردن آن‌ها با ضوابط و قواعد و هنجارهای پذیرفته‌شده بین‌المللی جهت کارآمد کردن امور
  • تقویت بخش خصوصی در تجارت نفت و فراورده‌های نفتی
  • توسعه تجارت خدمات در راستای بهره‌گیری از مزیت‌های جغرافیایی، انسانی، فنی و فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور
  • تسهیل شرایط تجارت خارجی مؤسسات مالی (بانکی، بیمه‌ای، کارگزاری، ) از طریق جلب مشارکت بخش غیردولتی و مؤسسات بین‌المللی در یک فضای رقابتی
  • کاهش هزینه‌های سر راه صادرات به منظور رقابت نمودن کالاها و خدمات صادراتی
  • ایجاد ظرفیت‌های جدید «ویژه صادرات» در بخش‌های صنعت، معدن،کشاورزی و خدمات
  • تلاش در جهت توازن بخشی به تراز تجاری بدون نفت
  • تنظیم سیاست‌های پولی و مالی متناسب با الزاماتی جهت صادرات، آزادسازی تدریجی بخش خدمات جهت دسترسی و تأمین نهاده‌های بخش‌های تولیدی در شرایط برابر با صادرکنندگان سایر کشورهای جهان
  • ساماندهی بازارهای داخلی و رقابتی کردن کلیه بازارها، جهت ایجاد مزیت‌های رقابتی صادراتی
  • هدایت سرمایه‌گذاری‌های صنعتی به فعالیت‌های دارای مزیت‌ رقابتی از طریق کاهش تدریجی حقوق ورودی
  • انطباق مقررات، قوانین و رویه‌های گمرکی و سیستم طبقه‌بندی و ارزش‌گذاری کالا با آخرین سیستم‌های بین‌المللی گمرکی
  • انطباق تدریجی ضوابط فنی و استانداردهای ملی با استانداردهای بین‌المللی
  • تضمین تولید و گردش آزاد آمار و اطلاعات برای تجارت
  • ارتقای سهم تجارت فناوری و ارتباطات در تجارت خارجی کشور

     

     

    ج) بسط و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

     

  • ایجاد زیربناهای کالبدی و غیرکالبدی معطوف به توسعه تجارت
  • توسعه سکوهای صادراتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از طریق تعریف جدید منابع درآمدی برای سازمان‌های مناطق آزاد و تمرکز کارکردهای این مناطق بر حوزه‌های هم‌پیوندی اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی و احتراز از رویکردهای توسعه منطقه‌ای و منظومه‌ای کردن توسعه این مناطق با توسعه ملی
  • ارتقای عملکرد مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور با رویکرد توسعه صادرات، انتقال فناوری‌های جدید، جذب سرمایه‌های خارجی و بسط و گسترش تعامل علمی، فرهنگی با سایر کشورها
  • تجهیز مناطق آزاد به خدمات زیربنایی، بازرگانی و پشتیبان تولید به عنوان مراکز اصلی ورود کشور به بازارهای جهانی و منطقه‌ای به صورت الگویی عملی (پایلوت) جهت هم‌پیوندی با اقتصاد جهانی متناسب با نقش و عملکرد این مناطق در ساختار اقتصاد ملی
  • سازماندهی فضایی و تقسیم کار تخصصی بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با تأکید بر نواحی جنوبی، شمالی و محور شرق کشور در چهارچوب ملاحظات و راهبردهای طرح آمایش سرزمین
  • اصلاح و ارتقای ساختار نظام اجرایی و تشکیلاتی نحوه اداره و بهره‌برداری از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
  • تقویت زیرساخت‌های توسعه‌ای در مرزها، بنادر و جزایر کشور جهت بهره‌گیری کارامد از موقعیت ژئوپلتیکی کشور و در تعامل همه‌جانبه با شرایط منطقه‌ای و جهانی
  • گسترش و تجهیز دالان‌های ارتباطی با عملکرد فراملی و شناسایی مراکز جمعیتی مستقر در آن برای استفاده از مزیت‌های موقعیت جغرافیایی، ژئوپلتیکی و قابلیت‌های ترانزیتی کشور
  • شناسایی و آماده‌سازی مسیرهای انتقال انرژی دریای خزر و نواحی شرقی آن تا پایانه‌های خروجی در غرب و جنوب و شرق کشور
  • ظرفیت‌سازی برای تجارت کشور جهت حضور مؤثر ترتیبات چندجانبه یا دوجانبه
  • بهره‌گیری مؤثر از مزیت‌های منطقه‌ای ایران و ایفای نقش مرکزیت منطقه غرب آسیا و خاورمیانه (HUB)
  • حضور فعال در اتحادیه‌ها و پیمان‌های تجاری منطقه‌ای در جهت ادغام در بازار منطقه