ناصر جبرائیل اوغلی naser jebraeil oghli

حمل ونقل - بازرگانی - اقتصاد - بازاریابی - مطالب آزاد

صدور بارنامه FBL با آرم انجمن ایران برای محموله های وارداتی مردود است .
نویسنده : ناصر - ساعت ۱:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٧/٧
 

صدور بارنامه FBL با آرم انجمن ایران برای محموله های وارداتی مردود است .

احتراما"

1 ) اصولا" فرم های بارنامه فیاتا ( FBL ) با آرم انجمن ایران برای محموله های صادراتی صرفا" بنا بر دستور اعتبار اسنادی که فورواردر ایرانی موظف به صدور بارنامه فیاتا ایرانی باشد و خود نیز در پروژه های حمل راسا" در مبدا مبادرت به تحویل و حمل کالاها و از کشور ایران طراحی شده و غالبا" تحت اعتبار اسنادی برای محمولات مرجوعی یا خروج موقت ( تعمیر یا تکمیلی و ... ) نیز مورد مصرف دارند .

2 ) در سال 2003 طی در خواستی از سوی احد از شرکت های عضو این انجمن در مورد بهره برداری جهت محموله های وارداتی استفسار به عمل آمد که سازمان فیاتا" صراحتا" این رویه کار را مردود و صدور اسناد بنمایند با اطلاع قبلی و کسب موافقت این انجمن و بیمه گر می تواند چنین سندی را صادر نمایند که در این رابطه بخشنامه شماره 3389/2/160 مورخ 19/04/82 این انجمن صادر و در قسمت آخر آن توصیه گردیده است حتی المقدر از اعمال این رویه نیز خودداری شود .

 3 ) در خصوص محموله های ترانزیتی نیز دقیقا" مانند بند 1 فوق در صورتی که کالا پس از ورود به مرز ایران در اختیار یا به عبارتی ( به حواله کرد ) فورواردر باشد و بارنامه سراسری برای بقیه مسیر ( تا مقصد نهایی ) وجود نداشته باشد با مسئولیت مستقیم فوروادر در امکان صدور بارنامه فیاتا ( FBL ) در قبال صدور یا اخذ راهنامه کریر ( که پوشش بیمه میئولیت داشته باشد ) یا ترانزیت خارجی ( تکمیلی در ایران ) چنین بارنامه ای قابلیت صدور داشته و تحت پوشش بیمه گروهی مسئولیت بارنامه فیاتا ( FBL ) خواهد بود . با این حال کماکان سازمان فیاتا و تاکیدا" این انجمن توصیه می نماید که از این سند معتبر حتی المقدور برای محموله های وادراتی یا ترانزیتی استفاده نشود و در موارد استثنایی با رعایت مطالب بالا دستور مندرج د راعتبارات اسنادی را الزام چنین امری بدانند . این متن نامه انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران بود در خصوص نحوه صدور بارنامه فیاتا برای محموله های ترانزیت خارجی یا وارداتی .

منبع : شماره 61 / خرداد 1385 / ترابران