ناصر جبرائیل اوغلی naser jebraeil oghli

حمل ونقل - بازرگانی - اقتصاد - بازاریابی - مطالب آزاد

نگاهی به حمل ونقل ریلی ژاپن
نویسنده : ناصر - ساعت ۱٠:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٢/٤
 

نگاهی به حمل ونقل ریلی ژاپن   

احداث راهع آهن  در ژاپن به  سال 1872 میلادی بر می گردد در این سال بهره برداری از یک خط راه آهن به طول 25 کیلومتر بین توکیو و یوکوهاما آغاز شد طول شبکه فعلی را ه آهن در این سرزمین 27 هزار کیلو متر است و روزانه حدود2/2 میلیون نفر از این شبکه استفاده می کنند در این کشور از قطار های سریع السیر شینکا نسن به صورت گسترده استفاده می شود طول مسیر این قطار ها برابر 2200 کیلو متر وسرعت بهره برداری آنها بین 260 تا  300 کیلومتر بر ساعت است و فاصله بین دو شهر بزرگ تو کیو . ازاکا را در دو ساعت و سی دقیقه طی می کند .

 

سازه اصلی

ژاپی مجمع الجزایری کوهستانی با سواحلی کم عرض است بنا براین خطوط ریلی در ژاپن شیب های تند تونل های بسیار و خاکریز های حجیم دارد اولین خط آهن در ژاپن با خط کم عرض ( 1067 ) میلیمتر ساخته شد تا با شرایط محیطی سازگار باشد بدین ترتیب خطوط کم عرض به استاندارد در راه آهن دولتی ژاپن استفاده شد و اطن امر تا ساخت اولین خط راه آهن برای قطار های شینکا نسن (سال 1964 )ادامه پیدا کرد خطوط راه آهن از ریل و تراورس تشکیل شد ه و  با بالاست بر روی یک بستر قرار می گیرد این طرح که بر مبنای تجربه انتخاب شده از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است علی رغم پیشرفت های فناوری بدون تغییر مانده و همچنان در کشور ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد .

 

ریل

اولین خط راه آهن در ژاپن از ریل های متقارن چکش خوار و دو سره ساخته شدند ریلهای فولادی غیر متقارن که انتهای آن صاف بوده و سختی بیشتری داشتند در حدود سال 1880 به سرعت جایگزین این ریلها شدند نخستین زیلها 8/ 29 کیلو گرم در هر متر وزن و درهر قطعه آن 3/7 متر طول داشتند سپس با گذشت زمان به منظور تسهیل عبور برای قطارایی با سرعت بالاتر وزن و طول ریلها افزایش یافت در حال حاضر قطار های ژاپن بر روی ریلهایی حرکت می کنند که 50 یا 60 کیلو گرم در هر متر وزن دارند ریلهای 60 کیلو گرمی دارای حد اکثر سطح مقطع هستند و در تمامی خطوط شنیکانسن مورد استفاده قرار می گیرد .

در کشور ژاپن طول ریلهای استاندارد 25 متر است ولی به منظور افزایش کیفیت سفر و کاهش صدا از ریلهای یک پارچه جوشکاری شده یا ریلهای طویل استفاده می کنند ریلهای یکپارچه جوشکاری شده به علتت تغییرات حرارتی در معرض تنش های فشاری بالا قرار دارند ممکن است شکست یا جابجایی های شدید ارضی در آنها ایجاد شود در چنین شرایطی می توان با بست های قوی ریل را بر روی بستری از تراورس و بالاست محکم کرد .

 

تراورس

در کشور ژاپن معمولا جنس تراور ها از جنس چوب سخت بود ولی امروزه تراورسها ی بتونی به دلیل عمر طولانی تر و ثبات بیشتر در اکثر خطوط ریلی مورد استفاده قرار می گیرند  یکی از جدید ترین پیشرفت های ژاپن  در زمینه تراورسها استفاده از تراورسهای سنتزی است تراورسهای سنتزی از فوم های پلی اتتان و فوم های شیشه ای ساخته می شوند این تراورسها دارای عمر طولانی ( حدو 60 سال ) بوده و دارای خواص فیزیکی تراورسهای چوبی هستند استفاده از تراوسهای سنتزی بر روی پل های فلزی سوزن ها و نیز سایر بخشهایی که در آنها تعمیر نگهداری و تعویض تراورسها دشوار می نماید رو به افزایش است همچنین در کشور ژاپن نردبانی که یک پیشرفت جدید در زمینه تراورسها محسوب می شود توجه شده است این تراورسها از اجرای بتونی 12 متری و پیشتنیده که با لوله های جانبی فلزی محدود شده اند تشکیل می گردد در تراوسهای نردبانی ریلها همواره بر روی اجزای بتونی قرار می گیرد و با توضیع بار در طول خود تعمیر و نگه ذازی بالاست را کاهش می دهند شکل این تراورسها همانند نردبان است .

 

خطوط سریع السیر

در کشور ژاپن از قطارهایی با عنوان شینکا نسن به عنوان قطار های سریع السیر استفاده می شود اولین قطار شینکا نسن در این کشور در سال 1964 بین تو کیو و ازاکا باسرعتی بیشاز 2000 کیلومتر بر ساعت مورد استفاده قرار  گرفت هنگامی که طراحی این خط انجام می شد دو نوع طرح برای عذض خط مد نظر بود این طرح ها عبارتند بودند از اضافه کردن یک خط کم عرض به خط موجود و ا فزایش ظرفیت از طرق ساخت یک مسیر دو خطه با عرض استاندارد .

در نهایت طرح دوم انتخاب شد و خط جدید با مسیری متفاوت از خط قدیمی با پله ها ، تونل ها و خاریزهای بسیار ، اما بدون تقاطع  هم سطح ساخته شد . در این طرح از ریل ها ، دراوزها و بسته های جدید نیز استفاده شده . ویژگی های این قطار عبارت بود از : عرض استاندارد 1435 میلیمتر ، استفاده از ریلهای یک پارچه جوشکاری شده و تراوسهای بتنی در تمام طول خط ، کاهش سکافها در سوزن ها و تقاطع ها توسط نقاط متحرک  استفاده از درض های انبساطی و ریل های طولانی برای به حد اقل رساندن تغییرت در عرض خط ناشی از انبساط و انقباظ .

در سالهای 1975 تا 1997 خطوط سانیو ، توهوکو ، جوئستو و هو کوریکو به عنوان خطوط سریع السیر ساخته شدند . درابتدا سرعت در این خطوط 210 کیلومتر بر ساعت بود ، ولی امروزه این سرعت به 260 تا 300 کیلومتر بر ساعت رسیده است . به عنوان مثال در سال 1993 ، حداکثر سرعت به 425 کیلومتر بر ساعت برای خطوط جوئستو . امروزه رکرد سرعت در ژاپن 443 کیلومتر بر ساعت برروی خط شینکا نسن توکایدو و با قطار *300 متعلق به راه آهن مرکزی ژاپن است .

 

منبع :http://railtransportation1.persianblog.ir/