ناصر جبرائیل اوغلی naser jebraeil oghli

حمل ونقل - بازرگانی - اقتصاد - بازاریابی - مطالب آزاد

مولفه های حمل و نقل پایدار
نویسنده : ناصر - ساعت ۱٠:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٢/٤
 

 

  یکی از ستون های اصلی آنچه توسعه پایدار نامیده می شود ایجاد سامانه ترابری پایدار است. پیش نیاز گسترش و بهبود وضع اقتصادی جوامع استقرار و راه اندازی امکانات حمل و نقل عمومی با کارآیی زیاد می باشد. حمل و نقل بار و مسافر در درون  و بین شهرها نیاز به امکانات زیر بنایی مانند جاده، ریل، فرودگاه و وسایل نقلیه دارد و فراهم آوردن یا استفاده از این امکانات باید به گونه ای باشد که با کمترین هزینه بیشترین کارآیی را داشته باشد.در اینجا هنگامی که سخن از هزینه به میان می آید منظور فقط پرداخت پول برای اجرای  سامانه نیست بلکه مراد کل هزینه ای است که جامعه و محیط پیرامون آن باید برای اجرای یک طرح هزینه نمایند. در یک دید کلا ن هر رفت و آمد و سفری تاثیر خاص خود را بر کل جهان برجای می گذارد و بنابراین هر جابه جایی می بایستی بیشترین کارآیی را چه از نظر هزینه و سود و چه از نظر سازگاری با محیط زیست داشته باشد. آنچه مدت هاست به عنوان یک اصل علمی، تجربه و پذیرفته شده ارزان تر و با صرفه تر بودن جابه جایی با راه آهن و حمل و نقل ریلی است که ضمنا بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارد.  این سازگاری هنگامی  بیشتر است که حتی اجرای سامانه راهآهن هیچگونه خدشه ای به طبیعت و محیط زیست وارد نیاورد و شناخت کشورهای توسعه یافته از همین اصول ا ست که گسترش خطوط آهن را در سرلوحه خود برای دستیابی به  توسعه پایدار  قرار داده اند. ژاپن به عنوان یکی از کشورهایی که زیر بنای گسترش خود را بر اتصال ریلی اقصی نقاط خود قرار داده مثال خوبی است. کشورهای دیگر هم از این الگو پیروی نموده ویا در حال اجرای چنین الگویی هستند. نویسنده تلا ش دارد با بهره گیری از منابع موجود  برخی از شاهکارهای حمل ونقل بین شهری جهان را معرفی نماید. شاهکار ژاپنی ها در این زمینه ساخت اولین تونل راه آهن طویل جهان به نام تونل سیکان است.  تونل سیکان با طول 53/9 کیلومتر با عبور از زیر بستر دریا شهر Aomori و جزیره هونشو را به جزیره هوکایدو وصل می نماید. این تونل در سال 1988 تکمیل و راه اندازی شد. 23/3  کیلومتر  از این تونل از زیر بستر دریا عبور می کند.  در سال 1956 پنچ شناور مسافربری در تنگه Tsugaru که بین دو جزیره هوکایدو و هونشو قر ار دارد گرفتار طوفان شده و 1430 مسافر این کشتی ها غرق شدند. این سانحه و ترافیک روز افزون بین این دو جزیزه  راهآهن ملی ژاپن را بر آن داشت که امکان ساخت تونلی از زیر بستر دریا را برای اتصال دو جزیره بررسی نماید. بهبود وضع اقتصادی ژاپن باعث شد که تردد مسافران بین دو جزیره در دهه بین 1955 تا 1965 دوبرابر گردد و فقط در سال 1965 بیش از چهار میلیون نفر با کشتی بین این دو جزیره مسافرت کردند. به همین ترتیب حمل بار نیز در دهه فوق  1/7 برابر افزایش یافت و به 6/24 میلیون تن در سال رسید. بالاخره در سپتامبر سال 1971 ساخت تونل بین دو جزیره آغاز گردید. به موجب برنامه مقطع تونل مزبور می بایستی در ابعاد و استحکامی  باشد که قطارهای شبکه شینکانسن بتوانند از آن عبور نماید. با توجه به وضعیت دشوار زمین شناسی کار ساخت تونل بسیار مشکل بود و 34 تن از کارکنان در جریان ساخت این تونل جان خود را از دست دادند. جالب آنکه در جریان ساخت تونل رشد اقتصادی ژاپن به دلیل اولین بحران نفتی سال 1973 کند گردید و در نتیجه پیش بینی رشدی که در سال 1971 برآورد شده بود به وقوع نپیوست. قبلا پیش بینی شده بود که اقتصاد تا 1985 به طور صعودی رشد خواهد داشت حال آنکه پس از اوج رشد در سال 1978 اقتصاد ژاپن سیر نزولی یافت.  پیشرفت صنعت هواپیمایی و ساخت کشتی های مدرن و مطمئن هم باعث شد امکانات مسافرت دریایی مطمئن تر و سفر هوایی ارزان تر در اختیار مردم قرار گیرد. این وضعیت انتقاداتی را متوجه پروژه تونل در دست اجرای سیکان نمود.  به هر حال تونل مزبور در 13 مارس 1988 گشایش یافت. ساخت و راه اندازی این تونل 538/4 میلیارد ین معادل 3/6 میلیارد دلار آمریکا هزینه داشت. در حال حاضر قطارهای با ریل کم عرض از دو تونل رفت و آمد مسافران را جابه جا می کنند ولی در آینده با تغییر عرض ریل، قطارهای تندرو شینکانسن خواهند توانست از این تونل عبور نموده و مسافران را به مقصد ساپورو برسانند. تمهیدات کافی ایمنی برای فرار مسافران، تخلیه دود، آژیر خطر حرارتی، افشانک های خودکار آب و غیره در سراسر مسیر نصب شده و تلویزیون نصب شده در مسیر در هنگام خطر مسافران را به نقاط امن راهنمایی می کند. دو ایستگاه این مسیر در زیر دریا ساخته شده اند و مسافران  در هنگام بروز خطر می توانند از طریق این دو ایستگاه و از راه  تونل های کوتاه تر به سطح زمین فرار کنند.

منبع: روابط عمومی و بین الملل
شرکت راه آهن شهر تهران و حومه (مترو )

http://www.mardomsalari.com/template1/News.aspx?NID=41728