ناصر جبرائیل اوغلی naser jebraeil oghli

حمل ونقل - بازرگانی - اقتصاد - بازاریابی - مطالب آزاد

بازی بزرگ ، بازیگران بزرگ ( قسمت پایانی )
نویسنده : ناصر - ساعت ٢:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٦
 

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل ( انکتاد ) در سال 2007 میلادی مجموع دارایی 20 هولدینگ بزرگ صنعتی جهان از 4 هزار میلیارد دلار فراتر رفته است .

هولدینگ های بزرگ صنعتی در کشورهای در حال توسعه نیز سهم بزرگی از اقتصادهای ملی را در اختیار دارند به نحوی که حجم دارایی های 30 هولدینگ بزرگ صنعتی کشورهای در حال توسعه به بیش از یک تریلیون دلار می رسد . هولدینگ های بزرگ صنعتی که در قالب کمپانی های چند میلیتی و چند بخشی فعالیت می کنند . اینک نقش مهمی در جهانی سازی انتقال سرمایه و دانش فنی به کشورهای مختلف بازی می کنند به نحوی که دیگر برای فعالیتهای آنها نمی توان مرزهای جغرافیایی خاص تصور کرد .کشورهای در حال توسعه نیز به پیروی از کشورهای توسعه یافته آموخته اند که چگونه در این بازی بزرگ نقش بزرگتری ایفا کنند . بدوت تردید افزایش سهم کشورهای در حال توسعه از تجارت ، تولید و در آمد جهانی بدون وجود این شرکتها ممکن نبوده است . تاتاگروپ در هند ، سامسونگ ، ال جی و هیوندای در کره جنوبی ، امبرائر در برزیل و دهها هولدینگ و شرکت چند بخشی دیگر قهرمانان جدید جهانی سازی هستند . این شرکتها علاوه بر حضور در رقابت جهانی و افزایش درآمد ، فروش و سود شرکتهای زیر مجموعه و در نهایت سهامداران خود پرچم داران کشورهای متبوع خود در بازار بین المللی هستند .

رشد عظیم تجارت و مبادلات بین المللی طی سالهای اخیر بدون وجود شرکتهای چندبخشی و هولدینگ های عظیم هرگز امکان پذیر نبود .

علی رغم افزایش نقش کمپانی های چند بخشی و هولدینگها در اقتصاد جهانی در کشور ما همچنان خبری از هولدینگهای بزرگ و کمپانی هایی چند بخشی ( Conglomerate ) نیست .

امید می رود در سال های آینده با افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ملی و اجرای کامل اصل 44 قانون اساسی ، صنایع حاضر در بخش خصوصی تنوع بیشتری کسب نمایند . در چنین وضعیتی ایجاد ساختارهای هولدینگی برای اداره سهام و دارایی های متنوع این شرکتها ضرورت بیشتری خواهد یافت . هر چند کارشناسان امیدوارند که با اجرای این اصل تحول بزرگی در نظام اقتصادی کشور به وقوع بپیوندد اما نباید از یاد برد که افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور بدون ایجاد بازیگران بزرگ امکان پذیر نیست . حرکت در اقیانوس جهانی سازی مستلزم وجود کشتیهای بزرگ ، غول پیکر و قدرتمندی است که بتوانند امواج سهمگین دریاهای پرتلاطم رقابت را به سلامت پشت سر گذارند . شرکتهای بزرگ و هولدینگهای چند بخشی که به حجم عظیمی از منابع انسانی ، مالی و مدیریتی و ایده های نو مجهز هستند قادر خواهند بود از این مسیرهای پر خطر عبور کنند.

 

منبع : مجله توسعه مدیریت شماره 76