ناصر جبرائیل اوغلی naser jebraeil oghli

حمل ونقل - بازرگانی - اقتصاد - بازاریابی - مطالب آزاد

ارتباط تصويري
نویسنده : ناصر - ساعت ٤:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/۱٦
 

ارتباط تصويري

 

 

هدف:

تابلوي اول از وجود يك رستوران خبر مي دهد. تابلوي دوم مكان يك باجه پست را نشان مي دهد و تابلوي سوم مي گويد كه در اينجا يك جايگاه سوخت رساني است. البته اين اطلاعات به زبان نوشتار بيان نشده است. چرا كه امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گويش، نمي توان براي معرفي مراكز و مكان هاي مختلف از زبان نوشتاري استفاده كرد. بلكه اين زبان تصويري است كه با ساخت علائم و نشانه ها، در هواپيماها، جاده ها و هتل ها و پيام ها را سريعتر انتقال مي دهد.

براي مثل هتل ها نحوه سرويس دهي خود را با استفاده از علائم بيان مي كنند و يا ماشين هاي لباسشويي، پر از علائمي است كه درباره درجه حرارت آب، حركت چرخشي و يا مقدار پودر رختشويي كه بايد استفاده شود، اطلاعات مي دهند.

البته نبايد تصور كرد كه زبان تصويري و يا به عبارت ديگر ارتباط تصويري، تنها به ساخت علائم و سمبل هاي تصويري مي پردازد بلكه هنر ارتباط تصويري حيطه بسيار وسيعي را در بر مي گيرد كه از آن جمله مي توان به نوشتن زيباي كلمات، رسم منحني و نمونه هاي آماري، تهيه آگهي مطبوعاتي و پوستر، صفحه آرايي و دهها مورد ديگر اشاره كرد. به زبان ديگر كليه طرحهايي كه به وسيله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافيكي مي باشند، يعني يك طرح گرافيكي آمادگي انتشار وسيع به منظور انتقال پيام خويش را دارد.

خانم رهبر نيا مدير گروه ارتباط تصويري دانشگاه الزهراء در معرفي اين هنر مي گويد:

"هنر گرافيك مملو از طراحي و تصوير است و هدف رشته ارتباط تصويري كه به آموزش اين هنر در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي مي پردازد، ارتقاي توانايي هاي دانشجويان در امور تبليغات فرهنگي يا تجاري مي باشد. كه تبليغات فرهنگي شامل تصويرسازي كتب، ساخت پوستر، تبليغات براي نشريه ها و جرايد مانند صفحه آرايي و آگهي هاي مطبوعاتي مي شود و تبليغات تجاري نيز شامل تبليغات نمايشگاههاي بازرگاني مانند غرفه سازي و غرفه آرايي و يا تبليغات براي كالاهاي مختلف است.

در ضمن ارتباط تصويرداري شاخه هاي ديگري مانند آرم سازي، انيميشن و طراحي راهنماي محيطي مي باشد."

وي همچنين در مورد تفاوت نقاشي و ارتباط تصويري مي گويد:

"نقاشي بيان احساسات نقاش از طريق قلم مو و رنگ است و در نتيجه امكان دارد كه پيام روشن و واضحي براي همه افراد نداشته باشد. يعني يك نقاش، عواطفش را بيان مي كند و كاري به اين ندارد كه آيا مخاطبش منظورش را درك مي كند يا خير. اما يك گرافيست موظف است پيام خود را به گونه اي بيان كند كه حتماً مخاطبش منظور او را دريافت كند."

خانم فرح اصولي فارغ التحصيل همين رشته و نقاش و گرافيست نيز در معرفي رشته ارتباط تصويري مي گويد:

"ارتباط تصويري يك نوع هنر كاربردي در مصرف تبليغ، ارائه، اشاعه و بيان تصويري كالاهاي تبليغاتي، فرهنگي و انتشاراتي قرار مي گيرد."

خانم معنوي راد عضو هيات علمي رشته ارتباط تصويري دانشگاه الزهراء نيز در مورد تفاوت نقاشي و ارتباط تصويري مي گويد:

"طراح گرافيك هميشه كارش بعد از گرفتن يك سفارش شروع مي شود. يعني براساس آن سفارش دست به قلم مي برد و ايده خود را پياده مي كند. اما نقاش با توجه به ايده خود كار را شروع مي كند و به صورت آزاد اثر خود را ارائه مي دهد. به همين دليل در يك نمايشگاه نقاشي از يك تابلوي مشخص، افراد مختلف، برداشتهاي متفاوتي دارند. اما يك گرافيست بايد پيامش را به سطح وسيعي از مخاطبان منتقل كند، پس نمي تواند تنها براساس احساسات و عواطف خود طراحي را بكشد."

مريم روستايي فارغ التحصيل رشته ارتباط تصويري نيز در مورد تفاوت ارتباط تصويري با نقاشي مي گويد:

"هنر گرافيك چون تكثير مي گردد و با فنوني چون چاپ همدست شده و متعلق به همه مي شود، مثل نقاشي، شخصي و تك نيست و هيچگاه به عنوان تابلو در يك قاب تنها نمي ماند."

گرايش هاي مقطع ليسانس:

دو گرايش اصلي وجود دارد: 1- ارتباط تصويري عمومي مثل طراحي صحنه، نشانها، صفحه آرايي كتاب و 2- تصويرسازي مثل تصوير كردن متون گوناگون براي مخاطبان مختلف.

آينده شغلي، بازار كار، درآمد:

تا زماني كه فاصله توليدكننده و مصرف كننده كوتاه بود، توليدكننده از نيازها، سليقه ها، عادات و رسوم و خواسته هاي مصرف كننده مطلع بود و به همين دليل به بازاريابي نيازي احساس نمي شد اما در شرايط اقتصادي امروز كه توليدكنندگان موفق دنيا، جهاني فكر مي كنند و در سطح جهاني نيز محصولات خود را توزيع مي نمايند، طيف وسيعي از فعاليت هاي بازاريابي بايد انجام شود تا كالا از توليدكننده به مصرف كننده برسد. به عبارت ديگر امروزه نياز به تبليغات در امور اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كاملاً احساس مي شود و هنر تبليغات نيز با دانش گرافيك و خلاقيت هاي هنرمند طراح، درهم گره خورده است.

براي مثال پوستر يا آفيشي كه گرافيست براي يك فيلم سينمايي تهيه مي كند، همچون ويتريني است كه يك اثر سينمايي را معرفي مي كند. و يا اگر مي خواهيم از آلودگي تهران سخن بگوييم و هشدارهاي لازم را بدهيم، تهيه پوستر و آفيش يكي از بهترين و در دسترسترين راهها است. و اين بيانگر فرصت هاي شغلي متعدد فارغ التحصيل رشته ارتباط تصويري مي باشد.

خانم معنوي راد با اشاره به همين مساله مي گويد:

"براي يك فارغ التحصيل ارتباط تصويري فرصت هاي شغلي زيادي وجود دارد چون تنها بخشي از كار او تبليغات مي باشد و اين در حالي است كه تبليغات محدود خاصي ندارد و از تبليغ يك خودكار گرفته تا تبليغ يك كالاي فرهنگي مثل تئاتر يا سينما در حيطه دانش تبليغات مي گنجد. از سوي ديگر تصويرسازي و طراحي روي جلد كتب، صفحه آرايي مجلات و روزنامه ها و تهيه آرم و نشانه نيز در حيطه كار يك متخصص ارتباط تصويري قرار دارد. همچنين در دهه هاي اخير فرصت هاي شغلي جديدي براي فارغ التحصيل اين رشته ايجاد شده است كه از آن جمله مي توان به گرافيك محيطي اشاره كرد."

وي در توضيح گرافيك محيطي مي گويد:

"تصور كنيد كه مي خواهيد وارد يك باغ وحش شويد. اگر در باغ وحش تابلوي راهنما و نقشه موجود نباشد، شما سردرگم خواهيد شد. اينجا است كه طراح گرافيك محيطي مي تواند با طراحي يك نقشه مناسب كه محل استقرار هر يك از حيوانات را با طرح و رنگ مناسب، به خوبي نشان مي دهد، نقش مهمي در راهنمايي شما داشته باشد."

آقاي صالحي نيز در مورد فرصت هاي شغلي فارغ التحصيل اين رشته مي گويد:

"من معتقدم براي كسي كه خوب، تميز و سريع كار كند، هميشه كار هست. حتي استادان براي دانشجويان خوب در همان دوران دانشجويي، موقعيت كاري فراهم مي كنند اما همان طور كه گفتم بايد در اين رشته خوب بود تا موفق شد چون در حال حاضر تعداد فارغ التحصيلان ارتباط تصويري، بيشتر از نياز بازار است و در نتيجه فقط افرادي كه آثارشان قدرت رقابت با آثار هنرمندان خوب را داشته باشد، مي توانند جذب بازار كار شوند."

وي در ادامه مي گويد:

"در كل اگر بخواهيم فرصت هاي شغلي اين رشته را معرفي كنيم بايد بگويم كه در ايران دو شاخه عمده كاري براي يك گرافيست وجود دارد يكي چاپ و انتشارات يعني طرحي كه در نهايت با چاپ و توليد انبوه سروكار دارد مثل تصويرسازي كتاب، صفحه آرايي مجلات و روزنامه ها و تهيه پوستر و بروشور و ديگري گرافيك تلويزيوني است يعني كار در دپارتمان گرافيك تلويزيون. چون هر برنامه تلويزيوني نياز به يك گرافيست دارد تا تعيين كند كه براي مثال مجري چه لباسي با چه رنگي را بپوشد كه هم مناسب برنامه مورد نظر باشد و هم تفاوت رنگ ها در گيرنده ها اعم از رنگي و سياه و سفيد بخوبي مشخص گردد."

توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه

"ادريانو موربياتو" نقاش ايتاليايي مي گويد: "گرافيك كار مشكلي است براي اين كه با يك نقطه و يا يك خط بايد به اندازه يك كتاب سخن گفته و البته همه راز زيبايي گرافيك نيز در همين نكته نهفته است." به همين دليل دانشجوي ارتباط تصويري بايد علاوه بر خلاقيت، عاشق اين كار باشد.

آقاي صالحي فارغ التحصيل اين رشته و هنرمند گرافيست در همين زمينه مي گويد:

"فقط افرادي مي توانند در رشته گرافيك موفق شوند كه عاشق اين رشته باشند، يعني مداد و قلم از دستشان نيفتد و هميشه به فكر ايجاد يك طرح جديد باشند. همچنين يك گرافيست بايد روابط عمومي فوق العاده خوبي داشته باشد تا بتواند با برقراري يك ارتباط خوب، كار را از مشتري تحويل بگيرد."

خانم معنوي راد نيز در مورد توانمندي هاي لازم براي موفقيت در اين رشته مي گويد:

"يك گرافيست بايد با اصول طراحي شامل تعادل، توازن و تركيب بندي آشنا بوده و در كل طراحي قوي و زبردست باشد. چون راحي اساس كار يك گرافيست است و در ضمن بايد با رنگ به عنوان عامل تكميل كننده فرم آشنا باشد. همچنين يك طراح بايد با شاخه هاي مختلف هنري آشنايي كامل داشته باشد. براي اين كه كار گرافيست انتقال پيام است و اين انتقال پيام به روشهاي مختلفي انجام مي گيرد. يعني ممكن است گرافيست از تكنيك هاي عكاسي، چاپ، خوشنويسي، نقاشي، طراحي صنعتي، اصول و مباني صنايع دستي در كارش استفاده كرده و پيام مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند.

و بالاخره يك گرافيست بايد علاوه بر رشته هاي هنري با علومي مثل جامعه شناسي، روانشناسي، بازاريابي و ادبيات آشنا باشد. زيرا يك پيام تبليغاتي بايد با توجه به مخاطب آن ساخته شود. يعني بايد توجه داشت كه مخاطب اين پيام از نظر فرهنگي، اقتصادي و خواسته ها و علايق در چه سطحي است."

خانم اصولي نيز معتقد است كه استعداد، پشتكار، تدبير و هر روز نوشدن لازمه موفقيت در اين رشته است و بايد دانست كه يك گرافيست دغدغه كاري و فرسايش زيادي دارد چون بايد دائم در اجتماع باشد و نمي تواند فقط براي خود كار كند.

وي در ادامه مي گويد:

"افرادي كه علاقه مند هستند اثرشان براي مدتها باقي بماند، نبايد وارد اين رشته بشوند چون يك هنرمند گرافيست امكان دارد براي يك كار مثلاً پوستر وقت بسيار بگذارد و در نهايت نيز عمر كارش چندان طولاني نخواهد بود و مثل يك تابلوي نقاشي سالها و يا حتي قرنها ماندگار نمي ماند."

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر: (كارشناسي ارشد و ...)

تحصيلات تكميلي اين رشته در ايران فقط در حد كارشناسي ارشد مي باشد و در مقطع دكتراي تخصصي در ايران ميسر نيست. دوره كارشناسي ارشد اين رشته حدود 2 سال است و حئاكثر 3 سال مي باشد. تعداد واحدهاي درسي 38 واحد كه 32 واحد ان الزامي و 6 واحد پايان نامه تحصيلي مي باشد.

تعداد و عناوين واحدهاي اصلي و اختصاصي:

درسهاي اصلي: 1- كارگاه تصويرسازي 1 و 2 – 2 كارگاه

دستي 2 – 4 خوشنويسي و طراحي حروف 1 و 2 ...

6 تاريخچه كتابت 7 تصوير متحرك – 8 كارگاه

درسهايي تخصصي (گرايش تصويرسازي): 1 كارگاه تصويرسازي

تصويرسازي 6- 4 تجزيه و تحليل و نقد آثار هنري تصويرسازي

درسهاي تخصصي (گرايش ارتباط تصويري عمومي): 1 كارگاه ارتباط

3 كارگاه چاپهاي دستي 3- 4 چاپهاي ماشيني

وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر:

بطور كلي در زمينه هاي مختلف كاري اين رشته نياز به متخصصين گرافيست در سطح كشور مي باشد اما بدليلي تعداد زياد فارغ التحصيلان در اين رشته براي افرادي بازار كار چوب فراهم مي شود كه كار خوب ارائه بدهند و قدرت رقابت با آثار هنرمندان خوب را داشته باشند.

 

منبع :